Vragen en antwoorden

Q?

Wat is chiptuning en hoe werkt het?

A.

Softwarematige chiptuning is het aanpassen van het motormanagement software met behulp van diverse programma's en tools.

Hierbij worden diverse parameters van de motormanagement software opnieuw afgesteld en geoptimaliseerd, denk hierbij aan de lucht/brandstof verhoudingen, het inspuitmoment, de begrenzers en het ontstekingstijdstip.

Q?

Wat is het verschil tussen stage 1, stage 2 en stage 3?

A.

Wij kunnen chiptunen naar de wens van de klant. Wilt u juist meer vermogen of heeft u delen aangepast of wilt u juist zuiniger rijden?

Stage 1; Hier blijft de software aanpassing binnen de, door de fabrikant opgegeven, grenswaardes.
Stage 2; Voor de klanten die "kleine" motorische aanpassingen hebben gedaan of willen doen, denk hierbij aan een andere uitlaat, andere inlaat etc. Hierdoor kun je meer uit je auto halen in vergelijking met stage 1.
Stage 3; Voor de klanten die grote aanpassingen aan de auto hebben gedaan en niet meer op de originele software kunnen rijden.

ECO tuning; Voor de klanten die zuiniger willen rijden. Uw auto wordt optimaler afgesteld voor het verbruik. De auto zal zuiniger gaan lopen met ook een kleine vermogenswinst.

Q?

Hoe lang duurt het chiptunen?

A.

De tijd van de chiptuning is afhankelijk van de chiptuning-methode. In de meeste gevallen kunt u rekening houden met 2 tot 2,5 uur. Het liefst spreken wij af dat u de auto een (halve) dag laat staan, zodat wij de auto kunnen testen en met meer zekerheid de auto terug kunnen geven.

Q?

Hoe lang van tevoren moet ik een afspraak maken?

A.

Wanneer u een afspraak wil maken of meer informatie wil, kan dit via de contactpagina, telefonisch of u kunt ten alle tijden langs komen. De koffie staat altijd klaar.
In de meeste gevallen kunt u de volgende dag al terecht voor het chiptunen van uw auto.

Q?

Is chiptuning te herkennen door diagnoseapparatuur?

A.

Elke vorm van softwarematige chiptuning is terug te vinden door diagnoseapparatuur van autodealers en garages.
Wij kunnen voor BMW, Mini en VAG een "garantiepatch" installeren, op deze manier kan de dealer of garage de software niet traceren.
U behoudt dus de fabrieksgarantie van uw auto.

Q?

Is chiptuning slecht voor mijn auto?

A.

Nee! Chiptuning is niet slecht voor de motor en voor de auto. De chiptuning verbetert het rendement van de motor.
Onze software is ontwikkeld en uitgebreid getest door specialisten, zodat de motor geen schade krijgt en ten allen tijden binnen de opgegeven veilige waarden van de fabrikant blijft. De auto hoeft daarom ook niet vaker een onderhoudsbeurt te krijgen en de levensduur van uw auto zal door de chiptuning niet verminderen.

Q?

Moet ik na het chiptunen ergens rekening mee houden?

A.

De software is ontwikkeld binnen de opgegeven veilige waarden van de fabrikanten, u zult dus niet door het chiptunen ergens rekening mee te houden.
Toch raden wij wel aan om de auto goed warm te rijden. Hiermee bedoelen wij niet alleen de temperatuur van de koelvloeistof maar juist de temperatuur van de olie. De olie is meestal na 10 minuten rijden op de snelweg op bedrijfstemperatuur.
Daarnaast is goed onderhoud van belang voor uw auto. Peil regelmatig de olie, turbo’s worden gekoeld door de motorolie. De olie is daarom een zeer belangrijke factor om uw turbo (en de rest van de motor) in goede conditie te houden.

Q?

Mag mijn leaseauto ook gechiptuned worden?

A.

Een deel van onze klanten zijn de leaserijders. De meeste leasemaatschappijen staan het toe om de auto te laten chiptunen op enkele voorwaarden. Wij respecteren uw privacy en zullen nooit gegevens aan derden verstrekken. Daarnaast kunnen wij voor BMW, Mini en VAG een "garantiepatch" installeren, op deze manier kan de dealer of garage de software niet traceren. Het is daarnaast ook mogelijk om de originele software terug te plaatsen, als de auto terug gaat naar de leasemaatschappij.

Q?

Kan ik meer informatie krijgen?

A.

Natuurlijk staan wij altijd open voor vragen. Voor vragen en informatie kunt u altijd contact opnemen via de contactpagina, telefonisch of natuurlijk door langs te komen. Wij zullen de tijd nemen om alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
De koffie staat altijd klaar!